Vecka 43 hämtade våra praktikanter sin sista kasse för säsongen och det var kasse nummer 20. Nu har prenumeranterna fått chansen att utvärdera säsongen och här kommer resultatet tillsammans med våra reflektioner.

Vi gjorde inte speciellt mycket reklam inför årets prenumerantsäsong eftersom vi inte ville ha för många prenumeranter under vårt testår. Vi visste ju inte om vi skulle trivas med konceptet eller om vi skulle klara av att leverera så att prenumeranterna blev nöjda. Vi la ut information på vår webbsida, gjorde ett facebookinlägg och delade det i gruppen Långared. Det var allt.

Syftet med delningen i just gruppen Långared var att vi allra helst vill att våra praktikanter ska bo så nära oss som möjligt. Om våra beräkningar stämmer så borde vi vara 400 grönsaksproducenter i vår storlek om alla alingsåsare köpte sina grönsaker lokalt. Idag är det bara vi på Östäng och en nystartat producent i Hemsjö som odlar till försäljning. Det finns alltså utrymme för fler och då finns det en stor vinst i att alla köper av sin mest lokala. Det blir minskade transporter och en starkare anknytning på så sätt. Där är vi inte än då många hellre köper importerade grönsaker i livsmedelsbutiken. Men intresset ökar och allt fler inser att vi behöver öka produktionen i Sverige så vi kan bli självförsörjande på fler saker än spannmål. Lättaste sättet att påverka är alltså att leta rätt på din närmsta producent och köpa allt du kan från den.

Kundrelationer är viktiga och att ha prenumeranter ger oss möjlighet att skapa en närmare relation till dem som äter vår mat. Vi har redan våra stammisar som kommer till Nolbygård eller gårdsbutiken varje vecka men prenumeranterna, speciellt de som hämtar på gården, har vi tid att prata med på ett annat sätt.

För att skapa en relation bjöd vi in till prenumerantkväll första utlämningstillfället. Alla kunde självklart inte komma men många kom och vi fick en möjlighet att guida runt i odlingarna. Kommentarerna från de som var där blev bland annat följande:

  • Roligt att se hur ni arbetar. Imponerande.
  • Det var roligt att få se hur ni odlar era fina grönsaker.
  • Jättebra
  • Roligt att få en inblick i er verksamhet och se var alla Grönsaker odlades.
  • Det var roligt att se er härliga verksamhet! Fin inblick!
  • Trevligt och bra att få se och höra om er och gården! Bjud på några smakprover nästa gång 🙂

Det där med smakprov får vi fundera över. VI kan alltid bjuda på äppelmust men med grönsakerna är det värre då det finns många regler kring att servera grönsaker för direktkonsumtion till kund. Men vi får fundera på detta.

Att vara prenumerant och få en kasse grönsaker med innehåll som vi bestämt ställer en del krav på mottagaren och det passar inte alla. Det kräver en flexibilitet i matlagningen men många har trots allt uppskattat konceptet och vill fortsätta nästa år. På frågan Tror du att du vill fortsätta att vara prenumerant nästa säsong? svarade två kanske, en nej och resten ja, vilket vi tyckte var ett mycket högt resultat.

Vi frågade också hur nöjda de varit med året och då gav alla betyg fem eller sex på en sexgradig skala och när vi frågade om de skulle kunna tänka sig att rekommendera andra att bli prenumeranter såg det ut så här:

Då blir man nästan lite rörd. Hundra procent tycker att kan rekommendera andra att bli prenumeranter. Det ni!!!

Vi frågade också vad som var den bakomliggande orsaken till varför de hade valt att prenumerera och många ville gynna det småskaliga, det ekologiska (vi får inte kalla oss ekologiska men vi odlar utan kemiska bekämpningsmedel och konstgödsel (och dessutom utan fossildrivna maskiner)) Någon påtalade också vårt helhetstänk. Någon uppskattade att få äta efter säsong och flera gillade att få prova grönsaker som de aldrig hade ätit förut. Någon skrev ”Ett sätt att som ännu inte så intresserad eller anser mig ha tiden till odling, ändå få en inblick i det.”

Det får oss att tänka på hur vi skulle kunna få de prenumeranter som vill att få ännu mer inblick i vårt arbete. Kanske kan vi ordna lammgosardag för prenumeranter, självplock av tomater för prenumeranter, volontärdag för prenumeranter? Det får vi helt enkelt fundera vidare på.

Vi frågade också vilka grönsaker de fått för ofta och vilka de fått för sällan men där var svaren så spridda så det gick inte att utläsa någonting av det. Kanske tyder det på att variationen har varit tillräckligt bra? Någon skrev att de uppskattade att inte de inte har fått zucchini i kassen för ofta och det är ju annars lätt hänt när zucchinin anfaller men vi har verkligen försökt att inte dumpa överskott på prenumeranterna. 18 av 20 kassar har innehållit någon gröda som de inte har fått tidigare. Så många olika grödor odlar vi.

Vi frågade också om det har varit lagom med en kasse för 150 kronor och de allra flesta är nöjda med det priset även om någon gärna hade sett större kassar. Det får oss att tänka att vi nog ska ha tre olika modeller nästa år:

  • En vanlig kasse för 160 kronor (vi har upplevt att 150 var svårt att hålla oss till) med minst fem olika grönsaker
  • En dubbelkasse för 320 för den stora familjen som vill ha mer av allt som finns i den vanliga kassen
  • En stor kasse för 250 med minst åtta olika grönsaker för dem som äter mycket grönt

De som hämtat sin kasse i Loo har alltid haft chans att kompletteringshandla i gårdsbutiken och det har gjort att de har kunnat spä på sin kasse med vad de vill, något som många av dem har gjort och uppskattat.

På varje kasse har det suttit en lapp med lite information om grönsakerna i kassen och hur man kan använda dem och detta är något som alla prenumeranter har uppskattat.

En stor fråga är det här med utlämningsdagar. I år har de kunnat hämta ut onsdagar på gården eller torsdagar i Alingsås. Vi har haft en arbetsam säsong med väldigt långa dagar och håller nu på att utvärdera den för att hitta sätt att effektivisera och rationalisera. Utöver att arbeta med praktikanter dagtid 8-16 så har vi haft utlämning onsdagar 17-19, REKO och prenumerantutlämning i Alingsås torsdagar 18.15-19, gårdsbutiken öppen fredagar till 18 och marknad på Nolbygård lördagar 10-14. Att försäljningen sker så många dagar i veckan gör också att vi skördar väldigt många dagar och har svårt att hinna med allt annat som ska göras. Därför har vi bestämt att de som hämtar i Alingsås får fortsätta att hämta torsdagar i samband med REKO-ringsutlämningen och att de som hämtar i Loo får välja mellan att hämta torsdag kväll eller fredag eftermiddag. Det innebär att Jonas får ta den ena torsdagsutlämningen och jag den andra. Det innebär också att både jag och Jonas får träffa prenumeranterna vilket vi ser som positivt.

I år har vi packat grönsakerna i papperskassar vilket inte har känts bra. Grönsakerna är ofta lite blöta och därför går det inte att återanvända kassarna. Vi kommer därför till nästa år försöka ta fram tygkassar som vi använder. Varje prenumerant får en kasse första hämtningen och en till andra hämtningen då kasse nummer ett ska lämnas tillbaka. Vi hoppas att vi ska få tag på bra kassar men det får bli vinterjobb.

Vi frågade också om tips och fick en hel del. Några ska vi fundera mer över och se hur vi kan anpassa oss till.

Sista frågan i utvärderingen löd: Är det något annat ni vill att vi ska veta och där var det roligt att läsa svaren. De kommer här:

  • Uppskattar verkligen er insats. Hoppas att ni ska orka i längden och få tillräcklig utdelning.
  • Så fina och goda grönsaker!
  • Jag blir glad av att åka in på er gård. Ni har trevligt, varierat, ordning i landen och jag lär mig alltid nåt. Jag minns när jag själv hade gård med får.
  • Det har varit riktigt bra grönsaker i kassen.
  • Vi är väldigt nöjda!
  • Vi är SÅÅÅ nöjda o glada prenumeranter!!
  • Har varit väldigt roligt att vara prenumeranter hos er, få fina grönsaker och känna att man gynnar närproducerat. Stort tack.
  • Vi är mycket nöjda!
  • Vi är supernöjda och längtar redan till nästa säsong! Alltid lika trevligt att komma till er och köpa grönsaker. Proffsigt och personligt bemötande.
  • Tycker att om ni ordnar tygkassar hade det varit roligt att kunna köpa en med eran logga på. Vi har varit helnöjda som prenumeranter, ni har skött det suveränt!!
  • Ni är bäst😄

Med sådana omdömen kan inte beslutet bli ett annat: Vi ska definitivt ha en prenumeranter nästa år också och fler dessutom.