Kategori: bygga (Sida 1 av 9)

Flytta timmerhus del 1

Det finns många planer för framtiden på Östängs gård och vi har insett att vi, oavsett exakt vilka planer som går i lås, kommer behöva fler byggnader. Det dröms bland annat om nytt snickeri, virkestork, gårdskontor, fler boenden och gäststugor. Vi har kollat runt ett bra tag efter timmerstommar på begagnatmarkanden. Många av husen som läggs upp i facebook-grupper, på aktionssidor eller på blocket är fullt inredda, många är ganska dyra och de flesta är väldigt långt bort. Nu i vintras hittade vi äntligen en timmerstomme som vi ville köpa. Vi har inte gjort detta förut, så denna serie av blogginlägg är endast en dokumentation av vår process. Förhoppningsvis kan det vara till hjälp för andra som får för sig att ta sig an ett liknande projekt!

Fortsätt läsa

Husrenovering

Skitväder gör att vi får en hel del gjort inomhus. Just nu är fokus på att få mellanrummet mellan salen och hallen klar. Det är ett väldigt litet utrymme men som behöver en hel del snickerier gjorda för att vi ska ha riktig nytta av det. Vi har för lite förvaringsmöjligheter på bottenvåningen så vi behöver fler förvaringsskåp och ett städskåp.

Fortsätt läsa

Trampverkstads-Magnus

Vi gör det mesta på vår gård själva. Renoveringar, byggnationer och reparationer är sådant som vi lär oss efter hand och som vi tycker om att göra. I år har vi dock bett om hjälp. Vår vän Magnus som driver Trampverkstan i Stora Mellby är så mycket duktigare än oss på allt träarbete och vi njuter av att få hjälp med vissa saker.

Fortsätt läsa

Kallskafferi

Äntligen har vi fått byggt ett kallskafferi. När vi bodde i radhus i stan så byggde vi ett kallskafferi i köket men på Östäng har vi inte haft något förrän nu. Det är inte riktigt klart än eftersom det fortfarande står en tvättmaskin mitt i skafferiet men så snart vatten och avlopp är klart i nya badrummet så ska hyllor upp och fyllas.

Fortsätt läsa
« Äldre inlägg

© 2026 Östängs gård

Tema av Anders NorenUpp ↑