Ikväll när mörkret fallit blev det tid för att fundera vidare kring grönsakskärran som påbörjades igår. Den ruttna skakeln och två ruttna tvärstag bytte jag igår men jag behövde pausa för att komma på hur jag skulle lösa resten. Den gröna bågen fram tjänar som ett bra stopp. Backarna kan ställas på skaklarna men eftersom hjulet går upp mellan skaklarna så behövde jag bygga något så att backen hamnade ovanför hjulet. Enklast hade förstås varit att bara sätta ett stopp bakom hjulet och satt backarna där men dels så riskerar de att glida i sidled och dels så hamnar vikten för långt bak. Helst ska tunga backar stå ovanför hjulet så det blir lätt att köra.

Jag insåg att jag skulle behöva göra någon form av ram som backarna kan stå på. Min första tanke var att bygga en ram och sätta på en vattentålig skiva. Problemet med det är att det kommer att samlas jord och vatten på skivan. Därför bestämde jag mig för att bara göra ett öppet ramverk. Det gör att man kan spola av grönsakerna i backarna på kärran och all jord och smuts rinner rätt igenom.

Jag satte fast en regel precis bakom hjulet och en annan tunnare regel där två backbredder tar slut. Sedan fäste jag en regel på varje sida från den bakre tvärregeln över regeln bakom hjulet och ända fram till den gröna metallbågen.

På båda dessa längstgående reglar skruvade jag på en list en bit ner och sedan skruvade jag fast fyra rillor från ena sidan till den andra.

Rillornas översida är lägre än de längstgående reglarna vilket gör att backarna kommer att vila på de längstgående reglarna som samtidigt stoppar dem från att glida i sidled. Rillorna mellan de längstgående reglarna är till för att hålla distansen och inte för att backarna ska vila på dem.

På regelkonstruktionen får det plats två backar efter varandra.

Konstruktionen är byggd i ek för att hålla för utomhusbruk. Jag ville inte att kärran skulle bli för tung så därför har jag kluvit ek i den dimension som jag gissade skulle räcka för att hålla. Delarna är i huvudsak ihopsatta med bult och jag hittade samma dimension som redan använts på skottkärran så man inte behöver byta verktyg om man ska skruva på den i framtiden.

Om man vill så kan man sätta en back även bakom regelkonstruktionen så att man får plats med tre backar. Då blir kärran tyngre att lyfta så förmodligen är det lättare att stapla på höjden istället för att sätta tre backar.

Fördelen kan dock vara om man skördat ojordiga grönsaker och vill få med sig ytterligare en back där grönsakerna är jordiga så kan man sätta den där.

Det ska bli spännande att testa kärran på riktigt. I morgon har jag en del skörd att göra så då blir det skarpt läge. Om något inte fungerar så är det bara att skruva isär och justera. Det bästa med kärran tror jag kommer att vara att den går att köra i gångarna mellan bäddarna. Då slipper vi bära backar fulla med vitkål någon längre sträcka.