Den gamla byggbaracken ska bli bastu men det kan tid innan den blir färdig. Under tiden kan det vara bra att ha möjlighet att flytta runt den. Den är ganska stor och om den står i vägen så står den verkligen i vägen. Men för att vara flyttbar krävs att däcken håller tätt och så har det inte varit.

Däcken på vänstra sidan fick lagas innan vi kunde köra hit den. Totalpunka. Hjulmuttrarna satt hårt. Kanske hade de aldrig varit avskruvade sedan vagnen byggdes i början av åttiotalet? De satt faktiskt extra hårt, även för att vara orörda i trettiofem år. Hjälp tillkallades i form av Jocke med en gassvets. Kraftig uppvärmning brukar få muttrar att släppa, men icke. Nästa steg blev att ringa efter Jerker som tog med en elektrisk mutterknack. Kunde den orka det som vår tryckluftknack inte orkade? Naturligtvis hade vi försökt med alla varianter av fälgkors, hylsnycklar och hävstänger, men utan resultat. Efter att den elektriska knacken inte gjort någon skillnad så tog vi till vårt allra siste knep, att dra åt muttern så att den kanske skulle lossna. Så fort vi ställde om till att dra åt så lossnade muttern enkelt. Den var vänstergängad!

Vi hade inte haft tid att granska vårt fynd i detalj. Hade vi gjort det hade vi kanske noterat att vagnens hjulaxel hade en kardanklump. Kanske kom den från en gammal militärkärra, de skrotades i stora antal under 80- och 90 tal. De var gjorda för att dras av en traktor och för att få bättre framkomlighet drevs vagnens hjul av traktorns kraftuttag.

Bilar har inte vänstergängade muttrar på ena sidan av bilen men kronans grejer var kanske extra noggrant gjorda för att minska alla risker för olyckor. Hur som helst så kom hjulen av och kunde repareras.

Men nu var det dags igen. Högersidan. De borde inte vara vänstergängade utan normalt högergängade. De gängor som syntes, kanske 2mm, antydde att det kanske var så. Om man kisade. Varken mutterknack eller hylsnyckel  lyckades få bort en enda mutter.

Jag passerade Biltema förra helgen och passade på att handla ett kraftigare ledhandtag med 3/4 tums fäste. Tyvärr passade jag också på att snåla så jag köpte inte en hel sats med 3/4 tums hylsnycklar utan bara ledhandtaget och en adapter så vi kunde använda befintliga 1/2 tums hylsor. Dumt.

En jämförelse.
3/4 tums fäste till vänster, 1/2 tums i mitten och 1/4 tums fäste till höger.

Det är ganska stor skillnad på hur stora krafter som de olika fästena kan hantera. Så en övergång från 3/4 tums handtag till 1/2 tums hylsa är ingen bra idé. Efter ett par försök såg den ut så här.

Ingen skulle passera Biltema de närmaste dagarna så det fick bli Harald Nyborg som fick leverera en komplett 3/4 tums hylsnyckelsats.

Tillsammans med det ledade skaftet och ett rör på drygt en och halv meter så lossnade muttrarna en efter en. Inte utan kamp men när Hugo eller jag hängde oss på röret och gungade några gånger så släppte muttern med ett kraftigt knak. Efteråt visade sig gängorna vara i stort sett helt utan rost. Kvalitet!

Fälgarnas djup gjorde att det inte bara var att ta i. Vagnen hängde dessutom ut en bit så det krävdes både förlängare i fälgen, stöd under vinkeln och en rejäl hävarm för att muttrarna skulle släppa. sedan var det bara att byta till spärrskaftet och mata på.

Efter detta trillade fälgarna enkelt loss. Båda ska få nya slangar och förlängningsslangar till luftventilerna. Detär större chans att däcken har rätt tryck om det är enkelt att fylla dem med luft.