Vi har haft 23 prenumeranter på våra grönsakskassar i år. 16 av dem har svarat på en utvärdering som vi gjort. Det är trevlig läsning där de allra flesta är mycket nöjda med att ha varit prenumeranter och där 100 % rekommenderar andra att bli prenumeranter hos Östängs gård.
Vi vet ju inte om 100 procent av våra prenumeranter skulle rekommendera andra att prenumerera på våra grönsakskassar eftersom bara 16 av 23 prenumeranter har besvarat enkäten (70%). Men siffran gör oss ändå väldigt glada. Människor kommer varje vecka och hämtar en kasse och har inte någon aning om vad som kommer att finnas i den. De tar emot och åker hem och lagar mat på det som kassen innehåller. Det kräver en flexibilitet och öppenhet som gör oss glada.
För oss är prenumeranterna viktiga. De ger en stabilitet och en trygghet eftersom vi vet att x antal kålhuvuden, majskolvar, morotsknippen osv kommer att skickas ut i veckan. Risken är därmed mindre att vi står med för mycket av något. Vad människor handlar på REKO-ringen, i gårdsbutiken eller på Alingsås Matmarknad vet vi ju aldrig även om i princip allt har gått åt under det gångna året. Därför är det viktigt för oss att göra en ordentlig utvärdering efter varje år för att hitta om prenumeranterna är missnöjda med något.
Vi skulle kunna ta emot ytterligare prenumeranter men vi vill inte ha så många till. Blir det för stor del av skörden som binds upp av prenumeranter så minskar flexibiliteten. Har vi t.ex. 60 prenumeranter så måste vi ju ha fram 60 av allting men inte så mycket mer. Får vi i det läget fram 70 vitkålshuvuden så blir det 10 huvuden över och vi riskerar svinn. Någonstans mellan 20-30 prenumeranter vill vi alltså ha. Över 80 % av årets prenumeranter av de som svarat vet redan nu att de vill fortsätta att prenumerera nästa år och 12 % svarar kanske. En av prenumeranterna som svarat väljer att avsluta sin prenumeration.
Den vanligaste bakomliggande orsaken till att de prenumererar på våra grönsaker är den höga kvalitén men många uppskattar också att vi inte besprutar våra grödor och att de är producerade i närområdet. Exempel på svar är:
- Jag får njuta av ”hemmaodlingsresultatet” fastän jag inte vill/hinner/orkar/kan odla själv.
- För att vi vet hur de är odlade & för att vi tycker att det ni gör är så himla bra! Vi vill stödja det så att ni orkar fortsätta!
- Mycket fina grönsaker och innehållet gör att vi äter andra grönsaker än vad vi slentrianmässigt annars köper.
- Vill ha obesprutade grönsaker. Lika kul varje vecka för att se hur matsedeln kommer att se ut.
Vi frågar också om någon/några grönsaker förekommer för ofta eller om det är några de vill ha mer av men där är svaren så spridda så det går inte att utläsa någon trend. Någon har fått för mycket sallat, kålrabbi eller vitkål men någon vill ha mer av desamma. I år har vi haft två kunder som inte kan äta lök eftersom de inte tål det. Eftersom utlämningen har varit antingen i gårdsbutiken eller på Alingsås matmarknad har dessa kunder fått byta ut löken mot något annat när de kommit. Vi har lagt det på dem att säga till för vi har så mycket att tänka på så vi kommer inte alltid ihåg. Vi kan självklart inte ha prenumeranter som själva väljer innehållet i kassen men givetvis ska man kunna vara prenumerant även om man är allergisk mot någon grönsak. Många poängterar också att de köpt till de grönsaker som de har velat ha men som inte funnits i kassen. Tidigare år har vi lämnat ut stadskassarna på REKO-ringen och då har de inte haft den möjligheten men nu kan de som hämtar i Alingsås hämta när som helst under marknadens öppettider och de som hämtar på Östäng kan hämta när som helst under gårdsbutikens öppettider och därmed komplettera med det de vill.
Varje vecka skickar vi med en lapp med lite tips och idéer på vad man kan göra med de olika grönsakerna. Det har vi gjort varje år men i år var det fler prenumeranter som inte rankade lapparna så högt. Vi gissar att det beror på att de varit prenumeranter flera år i rad och vant sig vid de olika grönsakerna och lärt sig vad de kan använda dem till. Över hälften av de som svarat rankar dock lapparna högt så det är något vi kommer att fortsätta med.
Sedan ställer vi frågan om vad vi skulle behöva ändra på för att förbättra för dem. De flesta kan inte komma på något utan betonar att de är nöjda som det är men tre personer hade uppskattat om de fick ett mail eller någon form av meddelande på morgonen om vad som kommer att finnas i kassen. Det har vi stor förståelse för men vi bävar inför att ge ett sådant löfte. Skördedagar när vi ska iväg till Alingsås Matmarknad är de mest stressiga vi har. Vi ska innan lunch ha skördat kanske 30 olika grönsaker + innehållet i två storlekar på kassar. Grönsakerna ska sköljas, buntas och packas och vi ska hinna skriva lapparna som ska följa med kassarna. Oftast vet vi på morgonen vad vi ska packa i kassarna men det är sällan det stämmer med det som faktiskt går ut i kassarna under dagen. Eftersom vi är mycket måna om att det är hög kvalité på det som går i kassarna så ändrar vi oss om vi inte hittar rätt antal kålrabbi av hög kvalité. Finns det bara 18 kålrabbi som vi bedömer duger så går de till marknaden och så får prenumeranterna kålrabbi veckan efter. Eller också går kålrabbi till de som har lilla kassen så får de som har stora kassen kålrabbi veckan efter. Sådana förändringar gör vi för att det ska bli så bra som möjligt för kunden men om kunderna upplever att de hellre vet vad de får i kassen på morgonen så får vi fundera över det.
Vi avslutade med en mer öppen fråga om det var något mer de ville att vi skulle veta och fick bland annat de här svaren:
- Grönsakerna har haft en mycket god smak o kan inte jämföras med de man köper i vanlig livsmedelsaffär.
- Toppenbra med tygkassar, så imponerad av er verksamhet och så bra och lyxigt med välfylld butik när man kommer och hämtar kassen.
- Att hämtningstiden har varit väldigt mycket bättre i år!
Sista kassen lämnade vi ut i papperskassar så vi skulle kunna få tillbaka alla tygkassarna och det fungerade mycket bra. En och annan tygkasse finns nog i något hem men vi är övertygade om att de så småningom hittar hem till Östäng igen. Tack för den här säsongen och välkomna nästa år, gamla och nya prenumeranter!
Mer info finner du här!
Lämna ett svar