Innan vi flyttade till Östäng var vi utan bil i några år. Vi bodde centralt, vi cyklade oftast och hade vid behov tillgång till  bilar på flera håll. Svärmors Skoda var oftast ledig och så var vi med i Alingsås Bilkooperativ. När vi började med pendlarlivet så slogs vi av hur ofta vi tankade trots att det bara är 22 km till Alingsås. Vi undvek att räkna ut hur mycket vi betalade för att transportera oss till och från stan, det kändes visset nog ändå. Bilen var kanske inte den snålaste man kan ha men inte heller den törstigaste, en Renault Grand Scenic bensinare. Den valdes för att den var 7-sistig till en rimlig peng.

Idag hämtade vi hem en ny bil, en Nissan Evalia.

Pym003

Det är en ganska enkel ”minibuss” med fem platser och stort bagageutrymme. Världen mest sålda elbil är Nissan Leaf och Evalia är storasystern. Typisk japansk design. Det är en elbil och på bilden får den sin första laddning på Östäng. Elbilar är dyra. Anledningen till att vi har en är att det dök upp ett erbjudande om privatleasing som vi tyckte lät bra. Det är på två år och kostar 3035 kr/månad. Det som tillkommer är halvförsäkring och el. Eftersom en begagnad bil i någorlunda skick förlorar nästan 3000 kr/mån bara i värdeminskning så blev vi lockade av erbjudandet.

Pym004

Motorrummet är lite luftigare. Man får fortfarande fylla på spolarvätska och hålla koll på bromsvätska och kylarvätska. I förgrunden syns ett vanligt startbatteri som inte behövs för att starta men säkert till något annat.

Pym002

Här syns bilens stora fördel och dess stora nackdel. Fördelen är det gigantiska bagageutrymmet. Vid regnigt väder kan hela familjen ha picnic där utan att trängas. Nackdelen är att man inte får montera på dragkrok. Det finns vad vi vet ingen elbil som är godkänd för att montera dragkrok. Än. Det finns säkert de som monterar på en krok i alla fall men det är förmodligen inte leasingbilar…

Räckvidden då? Ja, den vet vi inte mycket om ännu. Enligt standardtesterna ska den komma 17 mil på en laddning men alla är överens om att testerna är överoptimistiska så den kommer inte att rulla 17 mil. Hur långt den kommer i verkligheten lär vi märka så småningom.

Bilen är helt ny. Jobbigt! En orepad, oskavd, ofläckad och obucklad bil är en ny upplevelse för oss. Första åtgärden var en plastad filt  på bagagegolvet, det andra var sittskydd på framstolarna. Vi förstår att bilen är dömd att lämna nyskicket bakom sig men vi vill inte förvandla den till en bôs-bil på ett halvår. Inte bara för att vi leasar den utan för att det känns bra att ge prylar ett någorlunda långt liv.