Pym

I dag har vi ägt elbilen Evalia i sex månader. Ägt är inte rätta ordet. Privatleasat. Kontraktet är på två år och idag passerar vi en fjärdedel av det. Hur har det varit?

Om vi börjar med det som varit bra, så är elmotorn på alla sätt överlägsen bensin- eller dieselmotorer. Segdragning, vridmoment, buller, energiförbrukning och motorbroms. På alla områden vinner elmotorn med 10 – 0. Det är ett nöje att köra elbil och man längtar inte efter att köra brummande avgasbilar på något sätt. Vår bil har ett gigantiskt bagage vilket passar bra när man ska köpa byggmaterial eller hämta 170 kg drav.

Men, över till det som inte funkat lika bra. Vi har varit lite för tidiga. Bilen är tekniskt mycket lik Nissan Leaf som är betydligt mindre och ungefär hälften så hög. Vår bil ska gå 17 mil på en laddning enligt den europeiska mätstandarden NEDC. Det är bara nys. Det är ett mysterium varför NEDC är så kass. Vad hände? Hade alla förnuftiga människor semester? Vår bil kommer 12 mil på en laddning sommartid och 10 mil vintertid.  Skillnaden mellan officiella och verklig räckvidd gäller alla elbilar i Europa. Alla i branschen vet att NEDC-siffrorna är bluff. Amerikanska siffror är ganska realistiska medan de japanska är ännu värre än de europeiska.

Det betyder att det är viktigt att kunna ladda bilen när man är ute och kör, men laddmöjligheterna är inte så utvecklade ännu. Det gör att vi har varit tvungna att planera resor noga och, någon gång, lösa ett transportbehov på annat sätt.

Om man går in på uppladdning.nu så kan man få fram alla tänkbara laddalternativ. Det ser ut så här:

Uttag

När man ser på den här tabellen känns det som att det inte finns någon risk att bli stående utan tillräcklig laddning i bilen.

Men så är det inte. Så länge man funderar på vilken elbil man ska skaffa är alla laddvarianterna möjliga. När det står en elbil utanför huset så är en hel del av varianterna inte aktuella. För oss med en Nissan är det dessa varianter som står till buds:

Uttag tre

Överst: 230 Volt, 10 Ampere, dvs. vanligt vägguttag. Den medföljande kabeln laddar med max 10 Ampere, alltså 2,3 kW. Man kan naturligtvis ta med kabeln för att ladda på vägen men det sker inte så ofta. Det beror på att batterierna i en elbil är stora så att det tar ca 10 timmar att ladda från tomt till fullt. En detalj är att den medföljande laddaren ska dra max 10 Ampere men löste ut 10 A-säkringen då och då. Vi bytte till ett 16A-uttag och det har funkat sedan dess.

Mellan: Mode -3, Typ 1 med fast kabel. Det finns en sådan i Alingsås, hos Hedin bil som säljer Nissan. Den laddar med 16 Ampere och laddar då med 3,7 kW. Det låter kanske som att de laddar med hög effekt, 3,7 kW, men i det här sammanhanget är det inte det. Från tomt till fullt tar drygt sex timmar. Att ladda lite medan man tar en fika eller snabbmat ger för lite. Det kan funka om man har ett uttag där man parkerar, men det finns inte än i Alingsås.

Nederst: Den sista varianten som passar vår bil är något helt annat. CHAdeMO laddar bilen med 40 kW så det tar bara en halvtimma att ladda från tomt till fullt. En halvtimma är lagom för en snabb lunch, en fika eller en promenad. Perfekt.

Det finns mer än hundra CHAdeMO- laddare i Sverige men ingen i närheten. Vi kan snabbladda med CHAdeMO i Trollhättan, Uddevalla, Borås, Jung, Göteborg eller Kungälv men inte närmre än så. Det gör att resor måste planeras noga. Så här ser det ut på en karta med alla CHAdeMO-laddare utmärkta:

Karta CHAdeMO

Glömde att sätta ett kryss där vi bor men det är enkelt att hitta. En liten bit sydost om Sollebrunn. Man kan också säga att vi bor där det är som längst till alla CHAdeMO-laddare…

Det kostar drygt en halv miljon att sätta upp en snabbladdare. Det är alltså inget som plötsligt kommer att stå där för att någon tycker att det skulle passa bra. Laddaren är dyr och elen billig. Enda sättet att få igen investeringen i en snabbladdare är att få elbilisterna att äta och shoppa medan de laddar. Eller att en kommun tycker att det är bra om elbilister stannar till där.

Det kommer naturligtvis att bli bättre laddningsmöjligheter så småningom. Vi var kanske lite ivriga och ville testa hur det var att ha en elbil och vi ångrar oss inte. Bara tanken på att den förbrukar el för 1,50-2 kr/mil känns bra!

Men det finns en annan del av kontraktet. Vi ska köra 1 500 mil per år, dvs 300 mil totalt. Om vi fördelar den sträckan jämnt så ska vi idag ha kört 750 mil. Det har blivit lite mer. Idag står mätaren på 855 mil, så vi ligger 105 mil före planen. Inget som inte går att göra något åt. Vi kan åka buss oftare även om de går på kassa tider och sommaren bör ge minskad körning. Om vi inte tar en bilsemester…