Östängs gård

En gård för omställning

Vad många inte vet om Swish

Swish

Swish

Sverige är ett av de länder i världen där vi använder minst andel kontanter. Kanske beror det på att vi klarat oss utan krig och allvarliga kriser under väldigt lång tid. I länder där kriser är vanliga och krig finns i färskt minne är man mer benägen att vara rädd om sina kontanter. Bankerna vill att vi går över till digitala pengar med kort eller Swish och påtalar att det är säkrare hantering. Jag har till och med suttit i ett möte med en banktjänsteman som hävdade att ett av de viktigaste skälen till att de vill införa Swish är att det är bättre för miljön. Vad bankerna inte talar om är att alla företag som har Swish får betala 1:50-2  kronor per transaktion i avgift.

Än så länge så har vi använt ett privat Swish-nummer eftersom hela systemet med företags-swish låg nere i flera månader när vi startade upp. Privat-swish och då kostar det oss inte någonting. Förra veckan ringde Sparbanken i Alingsås och sa att vi inte längre får ta emot betalningar den vägen då deras varningssystem hade plingat till och varnat. Vi måste alltså starta upp vårt företags-swish. Alla Swish-nummer som startar på 1 är företags-swish och då dras automatiskt 1,5 eller 2 kronor vid en betalning.

Om någon köper ett knippe lök av oss för 20 kronor och betalar med Swish så går alltså 1,50 kronor direkt till banken. Om vi säljer ett lammskinn för några tusen så fungerar det bra att betala en avgift på 1,50  men eftersom vi ofta säljer för små belopp så blir det orimligt.

Den första tanken som slog mig var då att vi får lägga på 1,50 för alla kunder som betalar med Swish. En del av er kanske kommer ihåg att det var så med kortbetalningar i början i vissa affärer. Det stod ibland en skylt som sa ”Vid betalning med kort av belopp under 100 kronor kommer vi att ta ut en avgift på 5 kronor” De där skyltarna har försvunnit och idag när jag lite halvirriterad gick in och läste avtalet för företag med Swish så fann jag följande.

”11. FÖRBUD MOT ATT TA UT AVGIFT AV BETALARE Kunden får inte ta ut särskild avgift av betalare för betalning med Swish eller tillämpa ett högre pris för varor, tjänster eller andra nyttigheter som betalas via Swish.”

Vi är alltså förbjudna att ta ut en extra avgift! Det innebär naturligtvis att privatpersoner som betalar med Swish faktiskt inte känner till att småföretagen behöver betala avgift för varenda transaktion. En gång hade jag en kund som köpte lök för tre kronor och betalade med Swish. Från och med nu så hade alltså 1,50 gått till banken och 1,50 till oss. Det kommer att kännas lite surt.

Jag skrev in en fråga i en facebookgrupp och frågade hur andra gjorde. Då visade det sig att sparbanken på Orust precis som sparbanken i Alingsås tar ut en avgift på 1,50 men att de låter små företag låta bli att betala de första 1000 transaktionerna. I Lidköping så låter Sparbanken småkunderna fortsätta med privat Swish för att de ska slippa betalningen. När jag upptäckte detta gick jag till vår lokalägda sparbank i Alingsås och ifrågasatte prissättningen. Det var första gången de hade fått synpunkter på att det kostade pengar med Swish. Jag stod på mig en del och till slut lovade den stackars banktjänstemannen att ta upp det med ledningen. Efter några dagar ringde han tillbaka och sa att de inte tänkte ändra på någonting.

Det enda vi kan göra är alltså att uppmana folk att betala med kontanter i fortsättningen och det känns lite synd eftersom så många svenskar upplever Swish som oerhört smidigt och bra på alla sätt. Så kära kunder – betala helst med kontanter om ni ser att ett litet företag har ett Swish-nummer som börjar på siffran 1 om ni vill att företaget ska få pengarna istället för banken.

62 kommentarer

  1. Trodde det var vår story ni skrev, hände precis samma sak för oss, med samma bank och det för två veckor sedan…

  2. Visst är det galet. Här kör vi izettle, och betala med kort helst! Eftersom insättningsavgiften på kontanter blir högre än izettles avgifter. Många som frågar om de kan betala med swish men jag nekar konsekvent till det, alla har ju bankkort! Izettle funkar ju även att ta med på marknad.

  3. Bertil Lindgren

    23 november, 2018 at 10:25

    Ett alternativ är att byta till en bank med bättre villkor.

  4. Jag älskar swish! Kostar ingenting jämfört med kort- och kontantbetalningar, det kostar att sätta in pengarna via serviceboxen + månadsavgift. Önskar att fler kunde swisha, och som företagare var jag självklart medveten om avgiften. Om man ofta säljer lök för tre kr får man väl be kunderna blippa? Jag tar emot kontanter, och irriterar mig på kontantlösa butiker. Men det ska finnas alternativ för kunderna. Helst swish!

  5. Varför blir du inte bara helt enkelt kund i Lidköping?

  6. Eller så byter ni bank till en där de inte tar betalt för swisch eller låter er ha privat för att visa ert missnöje.

  7. Anna-Karin Pelz

    23 november, 2018 at 18:00

    Gäller det även ideella föreningar?

    • Ja. Samma som ovan. Du kan använda ett privat swisch utan kostnad men vi har föreningspaket med bokföring mm och då kostar swisch lika som för företag

    • Ja tyvärr, men det går att förhandla med banken. Det är så vi har gjort.

    • Vi har swish i vår förening. Vi betalar 2 kr per transaktion. Längst ner på vår prislista (vid sommarcafé t ex) har vi skrivit att kunder gärna får betala 2 kr extra eftersom det är vad vi ”går miste om”. De flesta gör det.

  8. Vem ska finansiera tjänsten om inte användarna? För att swish ska finnas som ett smidigt betalningssätt så måste det betalas på något sätt.

    I stälket för att grämas över att vi som företagare ska betala för tjänsten så tycker jag vi ska vara glada för att privata faktiskt har möjlighet att använda den gratis.

    • Jag tycker att det borde kosta att använda kontanter. Varför ska staten sponsra kontanthantering (via Myntverket)?! Självklart borde det vara en avgift på varje köp …
      I och för sig kan man säga att det redan är det, eftersom momsen är en skatt på handel. Om man tänker sig att denna skatt finansierar tillverkningen av kontanter så är det ju så. Fast då blir frågan varför bankerna får lov att tjäna pengar på Swish, men inte på kontanter?
      Eller borde det kanske rentav ha varit så att Myntverket administrerade Swish redan från början?

    • Bankerna, naturligtvis! Det är ju dom som tjänar på swish, i o m att vi låter pengarna vara kvar på våra bankkonton!

    • Banken gör sannolikt en stor besparing på att kunderna använder swish istället för kontanter. Så nej, det borde inte vara en kostnad baserad på transaktioner.

  9. Ylva Lundin

    23 november, 2018 at 19:50

    Tack för alla kommentarer. Roligt att inlägget engagerar. Självklart måste ett affärsdrivande företag som en bank är ta betalt för sina tjänster. Vi har som vi skrev i inlägget inte något emot att betala för swish när vi säljer t.ex. ett lammskinn. Men vid små köp blir det mycket med en fast avgift per transaktion istället för en procentuell. Det är också konstigt att bankerna gör olika. I Alingsås har t.ex. sparbanken valt att föreningar inte behöver betala avgift. Jag kan tänka mig många lösningar t.ex. att ha de 1000 första fria som på Orust, eller att ha fritt för småföretag under en viss summa, eller ha fritt för alla köp under 20 kronor. I alla fall bör kunderna känna till hur det ligger till.

    Vi får nog ta och skaffa oss IZettle. Visst kan vi byta bank men samtidigt gillar vi att vara kunder i Sparbanken Alingsås då det är en lokalägd bank. De återinvesterar mycket av sin vinst i lokalsamhället vilket vi gillar.

    Det vi mest vänder oss mot är att informationen om att det kostar för varje liten betalning inte är allmänt känd. Därför skrev vi inlägget. Nu är det ju som det är och vi får anpassa oss 🙂

    • Vi kommer mer och mer att övergå till ett kontantlöst samhälle och det tycker jag är bra
      Jag är pensionär och har aldrig kontanter på mig
      Swich är bra det kan jag inte tappa
      Jag tycker inte att kort är lika säkert eftersom jag har blivit slimmad på hela pensionen på pensionsdagen i en mindre affär
      Det var inte roligt

      • Börje Forsberg

        25 november, 2018 at 23:09

        Bästa Barbro och alla ni andra!
        Även jag vill tillföra en synpunkt, med framtidsperspektiv på det här med handel. En slav blev märkt med ägarens märke, så att alla skulle veta vem han hörde till om han rymde. Märket gick inte att avlägsna då märket brändes in, eller tatuerades. I Uppenbarelseboken kap 13 sägs att en tid kommer då det varken ska gå att köpa eller sälja för den som har odjurets märke, som måste tas på handen eller på pannan. Med odjuret förstås Hin håle . Slaveri är alltså priset för att göra affärer. Det gäller alltså att vara vaksam och tänka efter före.
        Börje i Huså

    • IZettle kostar ju också. 2.75 % på allt. När man har sålt för över 20000 kr på en månad sjunker avgiften till 1,85 %.
      Har slutat med iZettle av andra skäl, engångsbelopp att betala som gjorde att det blev för dyrt för mig som har mkt liten omsättning. Jag kör privatswish till företaget också.

    • Björn Blomqvist

      29 november, 2018 at 08:14

      Jag förstår att avgiften på småbelopp svider men om verksamhetens intäkter inte enbart består av dessa småbelopp så är det ju, enligt den företagsekonomi jag läst, mer intressant att se på totalen och hur mycket det sammantaget blir per enhet. Med ett diffrensierat utbud borde kostnaden för swish vara mycket begränsad. Eftersom swish får oss kunder att kanske köpa med mindre eftertanke så har ju systemet en positiv inverkan på försäljningen vilket borde göra att vinsten för den ökade försäljningen äter upp kostnaderna för swish. Jag är själv konstnär och försäljningen påverkas positivt iom att jag började använda swish.

  10. Marie Källstrand Olmos

    24 november, 2018 at 01:23

    Vi är en ideell förening och banken tar 2,50 för varje, swish, tänk när vi har fotbollscuper och det kommer barn som vill betala en godis för 1 krona med swish, då går vi 1,50 – vi tar inte swish under 30kr, men swish förenklar för oss, vi slipper kontanthantering och risk för rån, jag tycker inte att företag skall klaga, men varför skall vi ideella föreningar få betala den avgiften?
    Vi vill att varje krona vi tjänar skall gå till barnen och ungdomarna i föreningen inte till banken.

    • Ylva Lundin

      24 november, 2018 at 21:28

      Då ska ni nog kolla upp om ni kan använda en annan bank. Sparbanken i Alingsås låter föreningar använda Swish helt gratis. Det verkar ju helt orimligt att ni ska betala 2.50. Jag antar att ni har SEB? De verkar ha en högre avgift.

  11. izettle är inte heller gratis !! under ett kalender år betalde jag 57000 kr i avgifter för kort köp och då använde jag enbart izettle . så det finns inget gratis betal system , förutom om kunden sätter in hela beloppet på ditt konto. det är helt sjukt hur vi företagare styrs av banker o myndigheter . DE tar betalt av oss men påstår att DE kan bestämma att kunden inte ska debiteras för deras avgifter. men företagen är ju deras kund , varför ska DE debiteras för samma kostnad ?? alla andra avgifter hamnar ju direkt på priset , det är ju så en företagare överlever , liksom banken hävdar att det är så DE överlever

  12. Har också haft denna debatt med Sparbanken. Företagsswish fungerar ju inte likadant som privat swishen. Du måste gå i flera steg för att se vem som betalt, om du inte står framför kunden i betalningsögonblicket, vilket skapar mer arbete. Dessutom står det i Sparbankens regler att företagsswish inte får användas av företag med flera olika betalningssystem, ej heller av företag vars största inkomst kommer från e handel. Det här glömmer bankerna ofta att informera om, lika väl som de glömmer att informera om att du inte få ta ut en avgift. På Sparbanken här så uppmanades jag att ta ut en avgift, så här har man inte koll på sina egna regler alls.

  13. Jag tycker att det ordinarie priset kan öka med 1.50 då slipper vi ifrån bankens förbud att ta ut swichavgift av kunden
    Jag är pensionär och har aldrig kontanter på mig
    Swich är fantastiskt

  14. Bara så ni vet, så har givetvis även iZettle avgifter för alla kortbetalningar.

    Det jag tycker är det absolut dummaste med både kortavgifter och swishavgifter, det är att man förbjuder företag att ta betalt för avgifterna. Det företagen får göra är att höja priserna för alla kunder, helt enkelt.

    Sverige är ett av få länder i världen där man som företag inte får ta betalt för kortavgifter.

  15. Ni får se till att ha en bytta med ”småpengar”.
    Där de personer som tänkt sig betala med swish om det är mindre ”olönsamma” varor.
    Kan växla ”peng” med er genom att swisha privat och få kontanter tillbaka.
    Det måste ju vara ok.
    Om inte annat får ni höja priset då lokalodlat måste värdesättas högre.

  16. Har vägrat Swich från absolut första början! Våra argument stämmer exakt med det som händer nu.
    Varför är så många så villiga att gå på vad som hälst?

  17. Kanske ska ni höja kostnader för era varor så att de täcker avgiften? Dvs gör ett påslag på lökpriset eller lammskinnet? Swish kostar ju för banken och de har också krav på sig att gå runt. Ni kanske kan byta swish-leverantör?

  18. Men vad jag vet är väl inte Izettle gratis?

  19. Även ideella föreningar får betala

  20. Som små företagare känns detta hemsk! Jag har själv swish på mitt företag. Men funderar seriös på att ta bort det.
    Dessutom alla skatter och övriga avgifter ska vi också hjälpa nu till bankerna att känna ännu mer pengar?

  21. Det är bankerna själva som har skapat swish, bara för att vi ska låta våra pengar vara kvar på våra konton, dvs hos banken. Så dom tjänar ju redan på det, så varför inte skippa den där kostnaden? Men nej, om jag känner bankerna rätt, så kommer även privatpersoner snart få betala för swishandet. Miljardbonusarna måste ju finansieras på något sätt…..

  22. Ylva Lundin

    24 november, 2018 at 21:34

    Tack igen för alla kommentarer. Har fått en hel del nyttig information via dem. Jag har också varit i kontakt med en vän som läser juridik som hade en del annan information så vi ska försöka skriva ett uppföljande inlägg vad det lider. Idag har vi varit på julmarknad hela dagen så vi är lite trötta. Många av våra kunder hade läst vårt inlägg. En del av dem hade därför kontanter med sig och några valde att ge oss dricks för att täcka kostnaderna för Swish. Vi har underbara kunder 🙂 Nu var det inte i huvudsak därför vi skrev inlägget utan det var mer som upplysning eftersom vi själva inte kände till hur det fungerade förrän vi skaffade företags-swish. Swish är smidigt och fungerar bra för många kunder – i alla fall i stadsmiljö. Däremot så är det ett ganska stort problem för oss när vi har öppen gårdsbutik eftersom väldigt många kunder inte kan använda swish här då vi inte har täckning. I och med att alla är så vana vid swish så får vi ibland hit kunder som inte kan handla alls eftersom de inte har med sig kontanter.

    • Hej Ylva! Om ni har wifi på gården är det lätt på de flesta wifi routrar att lägga till ett offentligt inlogg i ert trådlösa nätverk för era kunder så de kan betala med Swish..mvh Peter

      • Ylva Lundin

        25 november, 2018 at 07:13

        Hej Peter! Ja det är faktiskt på gång här och det kommer definitivt att underlätta. Tidigare fick Telenor-kunder gå till ladugårdsväggen och Telia-kunder bortom gödselplattan. Något bolag fick ibland åka härifrån och Swisha vid vägen och det känns ju lite bökigt. Tack för din kommentar.

  23. Hej. Vet småföretag som ger påslag under 50 kr ändå. Som kund vet jag med mig om avgiften och betalat gärna 8 kr för en kaka än 5 kr för att företaget/fiket inte ska gå back för att jag inte har kontanter..

    • Ylva Lundin

      25 november, 2018 at 07:14

      Tack för din kommentar. Tydligen så är det till och med en del banker som uppmanar småföretag att göra så trots att det står i deras regler att du inte får det. Det verkar inte ens som om bankerna har full koll. Swish har nog inte riktigt satt sig. Det har ju införts på bred front väldigt snabbt.

  24. Jag som kund som knappt har hållit i de senaste sedlarna och mynten och normalt aldrig åker till gårdar och köper tycker bara att kontanter är krångligt om jag skulle köpa något på t ex. en gård eller loppis. Jag måste på något sätt få tag på dem genom att besöka en bankomat eller be om kontantuttag när jag handlar med kort i en butik. Jag har ingenstans att ha kontanterna heller mer än direkt i fickan då min ”plånbok” enbart innehåller fack för kort och inget annat.

    Planerandet och de olika stegen för att få tag på kontanter och betala kontant gör att intresset för köp där kort eller Swish inte fungerar inte finns hos mig. Men kort eller swish med en liten avgift stör mig inte alls faktiskt eftersom det praktiska att slippa kontanter överväger. Höj priset med 1:50 men tala inte om det. De flesta kunder hade svalt det rakt upp och ner och inte ifrågasatt.

    • Ylva Lundin

      25 november, 2018 at 10:29

      Så är det nog för många Bo. Vi kommer inte att sluta ta emot Swish. Det är helt enkelt inte möjligt om man vill sälja grönsaker på marknader idag. Men vi tror att det kan vara bra om kunden vet om att Swish inte är gratis. Det kan skapa en förståelse för att det för små företag finns väldigt många små kostnader som måste täckas av det pris vi tar ut.

  25. Nu har jag inte läst alla kommentarer, så risken är väl att någon kommit på detta. Men man kanske kan informera (inte ta extra betalt) om att ”swish kostar oss 2kr per köp.. vi tar tacksamt emot dricks för att kompensera”

    Eller motsvarande bra formulerning..

  26. Bankerna tar ju avgifter för kortbetalningar också. De är duktiga på att dra in pengar. Avgifter hit och avgifter dit men som företag får du inte ta ut extra för att täcka upp. Men företagen får helt enkelt räkna in avgifterna i det belopp som de vill ha ut för varan de säljer. Då är det helt ok och legalt att få betalt för sina kostnader. Alla betalsätt genererar kostnader tyvärr så det är bara att fråga vilket som företaget vill att man använder. Swish har ju fördelen att pengarna kommer fort fram medan kort tar längre tid.

  27. Istället för att sluta med swish se till/jobba för att avgifterna skall bort.

    • Ylva Lundin

      25 november, 2018 at 12:13

      Det hade varit bra om någon kunde jobba för det men man får välja sina strider i livet och vi hinner knappt med att producera det vi gör. Det är för liten ekonomisk vinst för att vi ska ta från produktionstid till att arbeta för detta tyvärr. Vi kommer dock inte att kunna sluta ta emot swish eftersom det skulle minska vår försäljning mer än vad avgifterna gör.

  28. Ett tips till er, eller er kundvänligliga bank, är att ha två swich-konton.
    Ett konto utan avgift under 20 kr, och ett med avgift däröver.

  29. But till Orustbank eller en annan bank. Lycka till!

  30. Kontanter! Låt bankerna behålla sitt skit. Cash i king.

  31. En liten passus, hur länge tror ni det kommer att vara gratis för privatpersoner?
    Om inte annat så när kontanterna försvinner kommer det säkert att läggas avgift på swisch..

    • Ylva Lundin

      26 november, 2018 at 16:56

      Ja, det är svårt att säga. Jag tror att det kan vara bra att ha i minnet att bankerna är vinstdrivande företag. I dagsläget så gynnar det dem mer att ha det gratis för privatpersoner men den dag det inte är så så kommer de kanske att införa andra regler.

  32. Kan man inte göra tvärtom?

    Ha ett fast pris och en kontantrabatt?

    Då är det ju inte en avgift vare sig för kort eller för swish ☺

  33. …och ändå var det väl Bankerna som en gång i tiden kom på det här med kontanter, eller?? Och nu plötsligt så känner man sig nästan som om man förolämpar bankfolk när man nu nämner detta faktum, och samtidigt ifrågasätter varför Banken ALLTID ska tjäna på precis varenda liten händelse som inkluderar någon sorts hantering av en Bank. Med allehanda usla, svaga och ibland rent nonsensbaserad information om VARFÖR Bankerna vänt kontakterna ryggen, som tex gigantisk ökning av mygel med svarta pengar, som dessutom misstänkliggör precis varenda en som bara vill ta ut eller sätta in kontanter på EGNA konton, eller att rånrisken plötsligt ökat lavinartat både i frekvens och omfång och man DÄRFÖR vill utrota kontantsystemet, blablabla…..och i slutänden så visar det sig, givetvis, att alla Banker får sin bit av vinstkakan oavsett vad för tjänst eller service dem påstår sig tillhandahålla, oavsett om dem HAR ens utfört någon tjänst eller sk.service, så går ALLTID Banken med någon form av VINST ur det hela utan att gemene man ens reagerar knappt på att DET om något är väl ALLDELES uppåt väggarna ändå?! Samtidigt så blir alla människors personliga värde mindre och mindre och man tvingas betala för mer och mer idiotier som alla Banker kläcker ur sig i parti och minut och man blir aldrig ens tillfrågad om man faktiskt VILL ha en tjänst som dem tycker är SÅ otroligt bra, utan numera så ordnar dem till det ÄNDÅ och kräver dessutom att man gladeligt ska bocka och tacka, hålla käften och betala. Och Svenska folket nickar och bockar och tackar och tar emot utan ett knyst. Om Swish nu uppfunnits för att Bankerna ska slippa hantera kontanterna dem själva uppfunnit, så ska dem väl för fan sedan inte gå och TJÄNA en massa på att folket gör som dem vill och som dessutom lättar på deras OTROLIGT tunga kontantbörda i arbetet??! Det är väl isåfall Banken som ska betala KUNDEN 1.50:- för varje gång man swishar, som tack för hjälpen med att underlätta deras arbete, inte fan ska man väl STRAFFA kunden iallafall, logiken i det är vansinnig. Men Banken beter sig mer och mer som Sveriges första diktatur. Och kommer dessutom undan med ALLT, konstigt nog. För mot myndigheter, och nu även Banken, så förlorar man alltid om man väljer att ta strid. ALLTID. Varför är det så?

  34. Eller så justerar ni era priser, så att ex en knippe lök kostar 21 kr.
    Räkna ut hur många transaktioner ni gör under ex en månad, kostnad för dessa och fördela över era varor. Vill ni att löken ska kosta 20 kr, lägg mer då på ex lammskinnen om ni säljer tillräckligt många för att få det att gå ihop.
    Att använda en tjänst som underlättar köp för kunder leder till fler köp och en avgift för hantering av pengar oavsett om det är kontanter eller digital transaktion bör alltid landa på slutkund. Men att låta det landa på slutkund som ett synligt ”straff” är intet annat än korkat.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.

*

© 2018 Östängs gård

Tema av Anders NorenUpp ↑