En gång om året försöker vi analysera och titta tillbaka på odlingsåret som gått. Vad har gått bra och vad har gått mindre bra och vad kan orsaken vara till det. Vi tittar också på försäljningsstatistik och försöker få en uppfattning om var vi har lönsamhet och var vi inte har det.
Att dokumentera är inte vår bästa gren under säsongen. Vi tycker inte det är speciellt roligt och därmed blir det snabbt nedprioriterat även om vi så här års saknar och inser att vi ha stor nytta av att ha dokumenterat allt. Men det är som det är. Det som inte känns roligt får man ibland strunta i och därmed nöja sig med det som blir. Lite kul att analysera det vi har är det dock.
Vår mesta försäljning har i år skett via direktförsäljning på Alingsås Matmarknad och på andra tillfälliga marknader. Där säljer vi ungefär 70 % av det vi producerar. Än så länge tycker vi att det är trevligt att stå på marknader och vi gillar att träffa kunder.
Vad är det då kunderna på torget vill ha? Så här ser topp sex ut. Tomater säljer allra bäst följt av bönor, lök, slanggurka, vitkål och huvudsallat.
Tillsammans står dessa sex grödor för hälften av försäljningen vilket känns lite förvånande. Tomat och bönor upptar cirka 6 % av odlingsytan vardera. Lök upptar 13 procent och vitkål 4 procent. Sallad och slanggurka är väldigt produktiva och upptar cirka 2 % vardera.
Känslan vi har efter säsongen är att tomaterna visserligen tar mycket tid men att de säljer så bra så det är väl värt tiden. Tomater måste ses till ofta. De ska bindas upp och tjuvas och dessutom skördas tre gånger i veckan. Vi har en puckel där alla stora tomater inte säljer och kommer därför att dra ner på antal plantor av stor tomat till förmån för fler småtomater. Vi kommer att satsa på någon mer sort till nästa år. Tomater som odlas småskaligt utan långa transporter smakar något helt annat än de man köper i affären. Vi har kunder som kommer tillbaka varje vecka och köper flera kartonger som lördagsgodis.
Bönor har vi odlat för mycket i år. De kräver inte mycket skötsel i sig men de behöver skördas tre gånger i veckan och det är väldigt tråkigt. Vi hade innan den här analysen bestämt oss för att minska bönbäddarna till 4 % av odlingen men så får man se de här siffrorna och känner sig direkt lite tveksam. Då får man tänka ett varv till. Hur kändes det i somras när regnet öste ner och vi låg på knä och skördade bönor. Det är lätt att man bara tittar på siffrorna men det är så mycket mer att väga in. Att skörda tomater är en helt annan sak. Det tar också tid men att skörda bönor är det tråkigaste som finns. Därför ligger vi kvar med den ursprungliga tanken. Bönbäddarna ska minska.
Det innebär att vi kommer att så halva bäddar med bönor för att få en längre säsong. Vi har i år också odlat en tidig och en sen kultur i växthuset och det har fungerat väldigt bra så det blir fler bönsådder men färre bäddmeter per sådd. Anledningen till att bönor säljer så bra är nog för att de inte går att få tag på så färska svenskodlade bönor i affären. Det är inte så konstigt med tanke på den arbetstid som går åt. Många köper också flera kilon för att frysa in över vintern.
Lök har också sålt bra men vi kommer ändå att dra ner en del på bäddarna lök. Vi tycker inte riktigt att vi lyckas med att torka löken på ett bra sätt trots löktork. Vi upplever också att den ekologiska sättlöken inte riktigt ger lagringsduglig lök. Det är tråkigt.
Slanggurka trodde vi verkligen inte stod för så stor del av försäljningen så det var både förvånande och roligt att se. Gurkan är en av de grödor som har störst smakskillnad mot gurkan i livsmedelsbutiken och våra kunder älskar våra gurkor. Speciellt sorten Shintokiwa som vi verkligen gillar att odla.
Vitkål odlar vi mycket av och framför allt har vitkålen en väldigt lång säsong hos oss. Vi skördar de första huvudena i tunneln i slutet av maj. Där odlar vi en speciellt tidig sort som är snabb och som får ganska lösa huvuden som absolut inte är bra att lagra. Nästa omgång odlar vi på friland och då planterar vi samtidigt sommarvitkål som tar lite längre tid på sig och därmed blir klar senare trots att den sätts samtidigt. Till sist odlar vi en lagringsvitkål i flera bäddar som vi tar in och lägger i kylrummet för vinterförsäljning.
Sallat är en favoritgröda. Vi älskar att odla sallad och vi sår nya plantor varannan vecka hela säsongen. De första sätter vi i växthuset och så även de sista. Sallat säljer vi mycket av men det är också den gröda som vi slänger mest av i komposten. Vi brukar kalla det för vår offergröda. Grejen är att när du säljer på marknad så måste du ha ett fullt försäljningsbord. Annars avtar försäljningen. Sallad är lättodlad och snygg och därför tar vi alltid med mer sallad än vad vi rimligen kan sälja. De huvuden som inte säljer går i komposten och återförs sedan till odlingen. Men visst säljer vi sallat i massor speciellt på våren. Det är en gröda som alla verkar längta efter i början av säsongen men när det börjar bli höst så är det mer dags för grönkål och rotsaker.
En gröda som vi inte sålt så bra av är majrova. Det är inte något kunderna efterfrågar. Vi odlar majrova framför allt i växthuset på våren men har även odlat det på friland. Det kommer vi att sluta med. En omgång på våren får räcka. Vi kan inte ta upp kålbäddar till en gröda som inte efterfrågas när vi bara kan odla 18 bäddar kål.
30% säljer vi till våra prenumeranter och de är en viktig del för att vi ska få allt att fungera. De får ta del av alla 48 olika grönsaker som vi odlar. Vissa grödor som lök, sallat, vitkål, bönor, gurka och tomat får även prenumeranterna vid flera tillfällen. Medan grödor som blomkål, broccoli, kålrabbi, betor och potatis förekommer mer sällan. Att ha prenumeranter är väsentligt för oss. Vi gillar framför allt att träffa några kunder mer ofta men det ger oss också en möjlighet att få ut mycket när det är skördetoppar i odlingen. När tomaterna är som allra bäst och ger mycket kan våra prenumeranter svälja ganska stora mängder tillsammans. När en bädd vitkål ska skördas går många huvuden ut till prenumeranterna och resten säljs på torget. Skulle vi bara ha prenumeranter skulle vi ha några vitkålshuvuden över som inte såldes eller också skulle vi ha för lite av någon gröda vid något tillfälle för att kunna lägga det i kassarna. Vi har två typer av prenumeranter och även det ger oss en del flexibilitet. Vi prioriterar våra prenumeranter och väljer de bästa grödorna till dem. Finns det gurka så det räcker till prenumeranterna men inte fler så får torgkunderna bli utan. Kanske kommer vi att ta in några fler prenumeranter 2024 men de som prenumererat förut har naturligtvis förtur.
Så här såg sista kassen 2023 ut. Det var kasse nummer 23 för säsongen och första gången prenumeranterna fick brysselkål och jordärtskockor.
Lämna ett svar