Handdragna vagnar

Vi fick ett önskemål från en som var med på förra veckans studieresa i Tyskland om ett inlägg om vilka handdrivna kärror vi använder på gården. Det är några stycken och alla har de olika syften. Vi ska försöka beskriva deras fördelar och nackdelar och vad vi använder dem till.

Först och främst så har vi skottkärrorna. Jag tror vi äger nio stycken. De används flitigt och ofta är de upptagna av något som är på väg att förflyttas. Det är därför vi behöver många. Vi har några bra och några mycket tveksamma. Vi har bara köpt en enda av dem, övriga är fådda, köpta på blocket eller hittade i containrar. Den på bilden nedan är en gammal från Ekeby. Den har luft i däcket och ibland blir det punka men det går att laga. Ibland går skaklarna av eftersom de lever ett hårt liv men det är ganska enkelt att tillverka en ny skakel. Mer om det finns i detta inlägg. Det finns förresten även att köpa som reservdelar. Det kan ta lite tid innan reparationen görs och då är det bra att ha många.

Vi var lite trötta på punkteringar ett tag och köpte ett däck som inte har luft i sig. Vi är inte imponerade. Det är visserligen skönt att inte få punka men den blir mycket svårare att köra. Vi har bara en med punkteringsfritt däck och kommer inte att skaffa någon mer. Den här blir använd bland de sista. Ibland testar vi någon grej genom att köpa en billig variant. Om den är kass så är det svårt att säga om det just den billiga som inte fungerar eller om det gäller alla prisklasser. I det här fallet var däcket inte jättebilligt, men kanske finns det bra punkteringsfria däck.

Sen har vi två med metallskaklar. De är helt värdelösa. Rangliga och svåra att hantera eftersom de inte är stadiga. De här använder vi allra sist. De är bättre på att förvara saker än att transportera dem. De är helt stabila för att transportera löv eller något annat lätt men det gör vi sällan.

Vi äger två stycken arméns bårvagn som går att dra efter cykel. De har varit i vår ägo i över 15 år och förutom en och annan lagningsbar punktering så går de inte sönder. Vi använder den ena till att transportera grenar, kvistar och annat långt som vi lägger mellan fyra metallpinnar vi stuckit ner i hörnen.

Den andra har Jonas byggt om till honungskärra och på den transporterar han lådor till och från bikuporna.

Sedan har vi en liten transportkärra från Hörby bruk. Den är lättast att köra på slät mark och passar nog egentligen bättre på en perrong än på en åker men den används flitigt framför allt av Ylva. På denna ställer hon svarta backar med pluggbrätten i när de ska planteras ut. Den funkar också bra att kila in under rejält stora trädbitar som ska upp i vedklyven. Tippar man kärran framåt så kan man rulla upp trädbiten på det främre staget och sedan trycka ner kärran så rullar det bakåt och går lätt att transportera. Väl framme vid klyven är det lätt att baxa upp även ett stor bit trä för klyvning. Den ska klara 400 kilo. Nypris strax under 4000. Vår är ett blocketfynd som vi inte minns priset på.

Vi har även en gul transportkärra från Hörby bruk. Den ska klara 600 kilo men handtaget var lite klent och vek sig när vi försökte använda det som hävarm. När vädret blir varmare ska vi värma på handtaget och försöka böja det tillbaka i rätt läge. Vi använder den bland annat till att transportera stora plansiloplaster och annat skrymmande. Största fördelen är att flaket är lågt. Det är dessutom brett mellan hjulen så den vaggar inte lika mycket som den gröna tvåhjulskärran på ojämnt underlag. Nypris strax under 5000. Vi har köpt vår för några hundralappar på blocket. Toppenkärra tycker Jonas förutom det lite klena godset i handtaget.

Pirror eller säckkärror har vi några stycken av, bland annat en svart som är stabil och robust och sedan en med utfällbart underrede. Båda har luftdäck, den svarta har lite större hjul och rullar därför lugnare. Den svarta vet vi inte fabrikatet på men den gula kommer från Hörby bruk och kostar runt 1300. Båda är inköpta på en lokal second hand butik. Vi har även en gammal pirra med ganska små järnhjul. Den används bara när alla andra pirror har punka. Bra att ha stående som reserv eftersom den alltid funkar.

Vårt bästa blocketfynd när det gäller kärror är vår transportvagn. En ny sådan från Hörby bruk kostar runt 15 000 kronor och vi köpte vår på blocket för 700. Den använder vi när vi ska köra stora mängder. Den har en mycket snäv svängradie men är stor och bred så det är inte överallt man kommer fram. När vi skördar höstvitkål så körs de på denna och som idag när jag försökte röja på gårdsplanen och samlade in diverse olika saker som skulle till olika ställen. Vi lastar den också med timmer, stockar och allt annat riktigt tungt.

Utöver dessa handdrivna kärror och vagnar så har vi ett hästsläp, en gallerkärra till bilen och en timmervagn som drivs av bil och traktor men det är relativt sällan vi använder dessa jämfört med de handdrivna som används i princip varje dag.

Ibland är det tungt att använda dem men inte särskilt ofta. Det finns ett värde i att inte ideligen starta en motor men hur mycket det är värt är upp till var och en.

4 kommentarer

  1. Mílú

    Älskar nörd-inläggen!

    • Ylva Lundin

      och denna gång var det jag (Ylva) som skrev ett av dem 🙂

  2. Maria i Lönneberga

    …och först nu såg jag inlägget! Tack!!

    • Ylva Lundin

      Huvudsaken är väl att du hittade det 🙂

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

© 2024 Östängs gård

Tema av Anders NorenUpp ↑